2022
INTERVIEW WITH JILL GASPARINA, 2022
As part of the "Entretiens sur l'art" cycle led by Jill Gasparina at the Fondation Pernod Ricard. (watch the video)
2022
DAMP, François Aubart, 2022
Boris m’avait donné rendez-vous dans un café à Jaurès, à côté du canal de l’Ourcq, pour me présenter son projet DAMP (Display-Algorithme-Modélisation…
2022
DAMP, François Aubart, 2022
Boris proposed to meet me in a café at Jaurès, by the Canal de l’Ourcq, to present his project DAMP, Display-Algorithm-Procedural Modelling. When we sat down,…
2022
LAC, Gaëlle Obiégly, 2020
Texte commandé par le MACVAL à l'autrice en lui proposant d'écrire sur une œuvre de son choix présente dans la collection. (lire au bord du lac)
2022
RÉPÈTE ET RÉPÈTE ENCORE, Joseph Allen, 2018
Encore est un mot à double-fond, puisque la langue anglaise l’a presque unanimement adopté pour désigner ce rituel du retour d’un artiste sur la scène pour une…
2022
REPEAT THE REPEAT REPEATEDELY, Joseph Allen, 2018
The word encore, as we co-opt it into the English language, most often refers to the return of a performer after their purported final performance. (more…
2022
S IS FOR SOLITUDE, Vanessa Desclaux, 2018
There are at least two ways to conceive of solitude. There is the solitude that one endures: an unsought loneliness that brings with it feelings of…
2022
S COMME SOLITUDE, Vanessa Desclaux, 2018
Il existe au moins deux manières très différentes de concevoir la solitude : d’une part une solitude qu’on pourrait dire subie, non désirée, qui véhiculerait…
2022
Z COMME ZIGZAG, Éric Mangion, 2018
Créer des formes singulières sans pour autant les opposer aux canons esthétiques dominants, en tentant ainsi de récuser les dichotomies dominantes :…
2022
Z IS FOR ZIGZAG, Éric Mangion, 2018
Create unusual forms but without using them to challenge the dominant aesthetic canons, thereby trying to challenge the dominant dichotomies:…
2022
Y COMME PARENTHÈSE INCONSISTANTE ET CAPRICIEUSE ENTRE X ET Z, Éric Mangion, 2018
« Je ne sais pas si c’est bien une histoire », disait Witold Gombrowicz au sujet de son livre Cosmos, « nos actions sont d’abord inconsistantes et…
2022
Y IS FOR THE INSUBSTANTIAL PARENTHESIS BETWEEN X AND Z, Éric Mangion, 2018
“I don’t know if it’s really a story,” said Witold Gombrowicz about his book Cosmos, “our actions are initially inconsistent and capricious, like grasshoppers.…
2022
X COMME ANONYME, Éric Mangion, 2018
« Tu connais ce genre de film ou de roman dans lesquels un personnage se réveille ayant tout oublié de son identité, de sa vie et devant à chaque instant tout…
2022
X IS FOR ANONYMOUS, Éric Mangion, 2018
“You know those films or novels in which a character wakes up having forgotten everything about his identity and his life, and has to reinvent and reconstruct…
2022
H COMME HÉROS, Bernard Marcadé, 2018
La question de l’héroïsme semble très éloignée du monde de Boris Achour. C’est même une question qu’il ne se pose pas du tout. A contrario, il n’est également…
2022
H IS FOR HERO, Bernard Marcadé, 2018
The question of heroism seems a far cry from the world of Boris Achour. In fact, it is a question that just does not come up with him. At the same time, it is…
2022
B COMME BALLES PERDUES, BALLES REPRISES, Émilie Renard, 2018
« Je me suis remis à jouer au tennis, parce qu’au tennis, quand on envoie la balle, le principe, c’est de vous la renvoyer. Alors que dans la vie, aujourd’hui,…
2022
B IS FOR BALLS (BALLS LOST AND BALLS RETURNED), Émilie Renard, 2018
“I started playing tennis again, because in tennis, when you hit the ball to someone, the rule is that they hit it back. Whereas in life nowadays, when someone…
2022
J COMME JEUX, Stephanie Hessler, 2018
« De même qu’une situation imaginaire doit contenir des règles de comportement, tout jeu possédant des règles contient une situation imaginaire » Lev Vygotsky,…
2022
G IS FOR GAMES, Stéphanie Hessler, 2018
In Lev Vygotsky’s founding work of constructivist psychology from 1934, Thought and Language, the relation of thought to word is established as a process, not…
2022
G COMME GÉNÉROSITÉ, Jens Hoffmann, 2018
Dans la liste des soi-disant vertus humaines, la générosité est souvent associée à la charité, c’est-à-dire au don d’argent sans contrepartie. On peut dire que…
2022
G IS FOR GENEROSITY, Jens Hofffmann, 2018
Among the so-called human virtues, generosity is often conflated with charity, the giving of money without obligation. Both are, arguably, deprioritized in a…
2022
U COMME USAGE, Chris Sharp, 2018
Peu de questions sont aussi fondamentales dans l’art que la question de l’utilisation (usage), qui y refait sans cesse son apparition. Que l’on se place dans…
2022
U IS FOR USAGE, Chris Sharp, 2018
Few questions are more fundamental to art than the question of use (usage). It always crops up. Whether it be from an ontological or a social perspective, it…
2022
C COMME CARTE POSTALE, Jean-Pierre Criqui, 2018
Cet envoi constitue la contribution de Jean-Pierre Criqui au livre ABC B.A., monographie composée d’un recueil de textes et d’essais critiques prenant la forme…
2022
P IS FOR POSTCARD, Jean-Pierre Criqui, 2018
This mailing is Jean-Pierre Criqui's contribution to the book ABC B.A. published in 2018 by Dent-de-Leone and distributed by Les presses du réel. This…
2022
R COMME ROSE, Émilie Renard, 2018
LA ROSE EST SANS POURQUOI, FLEURIT PARCE QU’ELLE FLEURIT, N’A SOUCIS D’ELLE MÊME, NE DÉSIRE ÊTRE VUE (2013). Déployé en une écriture lumineuse faite de tubes…
2022
R IS FOR ROSE, Émilie Renard, 2018
THE ROSE IS WITHOUT WHY, IT BLOOMS BECAUSE IT BLOOMS, IT CARES NOT FOR ITSELF, ASKS NOT IF IT IS SEEN (2013). Stretching the length of a wall in illuminated…
2022
N COMME NORMAL, Nathalie Quintane, 2018
Comment faire pour maintenir une forme d'indécision mais décidée dans le travail ? Et comment faire quand, l'indécision générale adoptée autrefois, qui nous…
2022
N IS FOR NORMAL, Nathalie Quintane, 2018
How does one maintain a form of indecisiveness while remaining decisive in one’s work? And what should one do when the general indecisiveness one had…
2022
D COMME DÉSIR, Claire le Restif, 2018
Toute une génération d’artistes issus de tous les champs de la création, semble depuis quelques années « surveiller le ciel », au sens où ils imaginent un…
2022
D IS FOR DESIRE, Claire le Restif, 2018
For a few years now, a whole generation of artists, from every field of creation, seems to have been “watching the sky”, in the sense that they imagine a…
2022
A COMME ALIÉNATION, Jens Hoffmann, 2018
La théorie économique classique de Karl Marx, dite théorie de l’aliénation – la prise de conscience que l’on appartient à une classe exploitée et la séparation…
2022
A IS FOR ALIENATION, Jens Hoffmann, 2018
I would argue that Karl Marx’s classical economic theory of alienation—the realization that one is part of a particular class that is being exploited, and the…
2022
ENTRETIEN AVEC EMMA LAVIGNE, 2009
Entretien avec Emma Lavigne dans le cadre de l'exposition «Les archipels réinventés», Centre Pompidou, 2009. (visionner la vidéo)
2022
NIGHT OF THE DANCER, Eva Prouteau, 2013
Everything starts from a sound apparition, a fluid and cavernous sound, which returns in metallic echo and suggests the staggering pitch or the mechanical…
2022
LA NUIT DU DANSEUR, Eva Prouteau, 2013
Tout part d’une apparition sonore, un son fluide et caverneux, qui revient en écho métallique et suggère le pas titubant ou l’accélération machinique d’un…
2022
THE THIRD EYELID, Nathalie Quintane, 2012
Rambling through the city then uninterruptedly through a gallery – dubiously but gracefully, or maybe awkwardly but decidedly, the way Boris Achour does,…
2022
LA TROISIÈME PAUPIÈRE, Nathalie Quintane, 2012
Poursuivre en galerie une flânerie qu’on aurait commencé en ville, à la manière hésitante, mais fluide, ou peut-être empêchée, mais décidée, qu’a eu Boris…
2022
PREVIOUSLY & TO BE CONTINUED : A CHAT WITH ÉRIC MANGION, 2009-2012
The principle of this meeting was born in the early days of July 2009. It actually began on 10 October with an initial email. It still hasn't been completed.…
2022
PREVIOUSLY & TO BE CONTINUED : UNE DISCUSSION AVEC ÉRIC MANGION, 2009-2012
Le principe de cet entretien est né dans les premiers jours du mois de juillet 2009. Il a débuté dans les faits le 10 octobre suivant par un premier email. Il…
2022
INTERVIEW WITH SOPHIE LAPALU, 2010
Sophie Lapalu: Why and how did you decide to leave the studio and make the Actions-peu? Did you know artists like Vito Acconci, Bas Jan Ader or Adrian Piper?…
2022
ENTRETIEN AVEC SOPHIE LAPALU, 2010
Sophie Lapalu : Pourquoi et comment avez-vous décidé de sortir de l'atelier et réaliser les Actions-peu ? Aviez-vous connaissance d'artistes comme Vito…
2022
THE ROSE AND THE MUSSEL: RAMBLING REMARKS ON THE SIDELINES OF AN EXHIBITION BY BORIS ACHOUR, Bernard Marcadé, 2009
I have to confront this 'Rose without Why'... And try to provide a reason, an explanation, for what from the outset appears to be without reason... I can see…
2022
LA ROSE ET LA MOULE : REMARQUES DIVAGATRICES EN MARGE D’UNE EXPOSITION DE BORIS ACHOUR, Bernard Marcadé, 2009
Il me faut affronter cette « Rose sans Pourquoi »… Et tenter de fournir une raison, une explication, à ce qui d’emblée s’annonce comme sans raison… Je vois…
2022
THE MYSTERY OF THE ROSE, Raphaël Brunel, 2009
Conatus - Episode 6: The rose is without a why Previously on Conatus: After traversing a disturbing forest, exploring the walls of a cave with pop reflections,…
2022
LE MYSTÈRE DE LA ROSE, Raphaël Brunel, 2009
Conatus - Episode 6 : La rose est sans pourquoi Résumé : Après avoir traversé une forêt inquiétante, exploré les parois d'une grotte aux reflets pop, fondé une…
2022
BORIS ACHOUR, Dorothée Dupuis, 2008
"You watch too much television. Good evening!" could be one of the cult phrases of the 1990s, addressed in particular to Boris Achour. A protean artist with…
2022
BORIS ACHOUR, Dorothée Dupuis, 2008
«Vous regardez trop la télévision. Bonsoir!» pourrait être une des phrases cultes des années 1990 s’adressant en particulier à Boris Achour. Artiste…
2022
PLEASE EVERYBODY WELCOME ME IN JOINING BORIS ACHOUR : LOOSELY CONNECTED THOUGHTS ON THE ARTIST’S WORK, Chris Gilbert, 2005
Achour’s work is somehow literary in a way that sets it apart from most of the work that circulates in the contemporary sphere now. (want to know how)
2022
PLEASE EVERYBODY WELCOME ME IN JOINING BORIS ACHOUR : PENSÉES DISPARATES SUR L’ŒUVRE DE L’ARTISTE, Chris Gilbert, 2005
Le travail de Boris Achour est littéraire en un sens et d’une manière qui le placent à l’écart de la plupart de ce qui circule aujourd’hui dans la sphère…
2022
SIGNS AND WONDER, Guillaume Désanges, 2005
If we have managed to liken the artist to certain artistic approaches advocating discretion, humility, micro-resistance, and even “weakness”, by a minimal…
2022
SIGNS AND WONDER, Guillaume Désanges, 2005
Si on a pu assimiler l’artiste à certaines démarches artistiques prônant la discrétion, l’humilité, la micro-résistance, voire même la « faiblesse », par un…
2022
WELCOME / FUCK OFF ! INTERVIEW WITH FRANÇOIS PIRON, 2005
François Piron: So that we can pinpoint the kind of links existing between some of your pieces, we could start in a genealogical way. The obvious thing for…
2022
WELCOME / FUCK OFF ! ENTRETIEN AVEC FRANÇOIS PIRON, 2005
François Piron : Afin de préciser la nature des liens entre certaines de tes pièces, nous pourrions commencer de manière généalogique. L’évidence pour…
2022
INTERVIEW WITH ÉRIC MANGION, 2004
ERIC MANGION: In a nutshell, you could say that Cosmos is a video store. However, once you pay attention to its form and content, it seems more like a trompe…
2022
ENTRETIEN AVEC ÉRIC MANGION, 2004
ERIC MANGION : Sommairement, on peut suggérer que Cosmos est un vidéo club. Pourtant, une fois attention portée à sa forme et à son contenu, il semble plutôt…
2022
ACHOUR? POSSIBLY, Éric Mangion et François Piron, 2002
Éric Mangion and François Piron use a few key words to highlight the complexity and diversity of Boris Achour's work. His work uses uncertainty and dysfunction…
2022
HYPOTHÈSES DE TRAVAIL, Éric Mangion et François Piron, 2002
Éric Mangion et François Piron tentent à travers quelques mots-clefs de mettre en lumière la complexité et la diversité du travail de Boris Achour. Une œuvre…
2022
BORIS ACHOUR, ECONOMY OF MEANS, 2002, Elisabeth Wetterwald, 2002
Boris Achour has no intention of placing his work in pre-prepared niches that might make it easier to evaluate and identify. It's a way of escaping the…
2022
BORIS ACHOUR, ÉCONOMIE DE MOYEN, Elisabeth Wetterwald, 2002
Boris Achour n’entend pas loger ses interventions et ses travaux dans des niches préparées à l’avance qui pourraient en faciliter l’évaluation et…
2022
MANY COLOURED HENS PLACED SIDE BY SIDE, Émilie Renard, 2002
Numerous empty video cassette cases are placed side by side on a forty-meters long shelf. Inside these two hundred cases are as many film jackets, all entitled…
2022
DE NOMBREUSES POULES COLORÉES PLACÉES CÔTE À CÔTE, Émilie Renard, 2002
De nombreux boîtiers vides de cassettes vidéo sont placés côte à côte sur une étagère longue de quarante mètres. Dans ces deux cent boîtiers sont glissées…
2022
COSMOS, Nicolas Bourriaud, 2002
EG : How would you situate Boris Achour in the generation to which he belongs? NB : This generation of artists is characterised by two fundamental theoretical…
2022
COSMOS, Nicolas Bourriaud, 2002
EG : Comment situerais-tu Boris Achour dans la génération à laquelle il appartient? NB : Cette génération d'artistes se caractérise par deux éléments…
2022
OPEN SOURCE SCENARIOS – THREE INTERVIEWS, 2001
Three interviews with Stéphane du Mesnildot (film critic), Thierry Foglizzo (astrophysicist) and Nicolas Orlando (psychiatrist), based on the same image from…
2022
SCÉNARIOS OPEN SOURCE – TROIS ENTRETIENS, 2001
Trois entretiens prenant pour point de départ la même image tirée du dessin animé des années '60 mettant en scène Bip-Bip et le Coyote avec Stéphane du…
2022
NEWS FROM FRIENDS (JLG), 2024
For the exhibitions L'amitiés, ce tremble at CRAC Alsace and Crédac, Jean-Luc Godard sends two series of twelve postcards to his friend Boris Achour. (read…
2022
LÉGIONS D’AMI·ES (LEGIONS OF FRIENDS), 2024
Pin badges are small objects, usually of advertising origin, worn as distinctive signs of belonging to a group with similar interests or tastes. (friend more)
2022
NEWS FROM FRIENDS (JLG), 2024
À l'occasion des expositions L'amitiés, ce tremble au CRAC Alsace et au Crédac, Jean-Luc Godard envoie deux séries de douze cartes postales à son ami Boris…
2022
LÉGIONS D’AMI·ES, 2024
Les pin's sont de petits objets, le plus souvent d'origine publicitaire, portés comme des signes distinctifs d’appartenance à un groupe ayant des intérêts ou…
2022
NI OUI NI NON (NEITHER YES OR NO), 2023
Image displaying and editing in the age of swipes, likes and Tinder... (watch the video)
2022
NI OUI NI NON, 2023
Mont(r)age d’images à l’ère du swipe, du like et de Tinder... (voir la vidéo)
2022
TENNIS, MON BEAU SOUCI (TENNIS, MY BEAUTIFUL CONCERN), 2022
Video exchange game with Maki Suzuki. (watch the film)
2022
DAMP, 2022, solo show, galerie Allen
DAMP (Display-Algorithm-Procedural Modelling) is a production system based on an algorithm that randomly and automatically generates a catalogue of digital…
2022
DAMP, 2022, exposition personnelle, galerie Allen
DAMP est un système de production basé sur un algorithme générant de manière aléatoire et automatisée un catalogue de formes numériques aux variations…
2022
LA ROSE (THE ROSE), 2020
THE ROSE IS WITHOUT WHY, IT BLOOMS BECAUSE IT BLOOMS, IT CARES NOT FOR ISELF, ASK NOT IF IT IS SEEN. (SEE IT)
2022
LA ROSE, 2020
LA ROSE EST SANS POURQUOI / FLEURIT PARCE QU’ELLE FLEURIT / N’A SOUCI D’ELLE MÊME / NE DÉSIRE ÊTRE VUE. (la voir)
2022
NEWS FROM FRIENDS, 2020
Throughout the exhibition La vie des tables, at the Crédac, friends of the artist wrote to him to say that they would unfortunately be unable to come and see…
2022
NEWS FROM FRIENDS, 2020
Durant toute l'exposition La vie des tables, au Crédac, des amis de l'artiste lui écrivent qu'ils ne pourront, hélas, pas venir la voir. (spoiler alert : c'est…
2022
ENCORES, 2018, solo show galerie Allen
Encore is a double-edged word, since the English language has almost unanimously adopted it to designate the ritual of an artist's return to the stage for a…
2022
ENCORES, 2018, exposition personnelle, galerie Allen
Encore est un mot à double-fond, puisque la langue anglaise l’a presque unanimement adopté pour désigner ce rituel du retour d’un artiste sur la scène pour une…
2022
THE BIG COMBO, 2018
Sculpture & film, live action & 3D animation, narrative & abstraction, closed & open, ... & ... (COMBO !!!)
2022
THE BIG COMBO, 2018
Sculpture & film, prise de vues réelles & animation 3D, narration & abstraction, fermé & ouvert, ... & ... (COMBO !!!)
2022
LALAMPE (CHAPTER 1), 2018
"Lalangue, l'apparole, where it speaks, it enjoys, is exactly what I said when I said the unconscious is structured as a language." (orbiting)
2022
LALAMPE (CHAPITRE 1), 2018
« Lalangue, l’apparole, là où ça parle, ça jouit, c’est exactement ce que j’ai dit en disant l’inconscient structuré comme un langage. Et moi, comme je l’ai…
2022
I’M A POOR LONESOME ARTIST (ENCORES), 2018
Yet another sort of self-portrait, nourished by a shared culture and born of the artist's childhood... A bit easy, isn't it? (see for yourself)
2022
I’M A POOR LONESOME ARTIST (ENCORES), 2018
Encore une manière d'autoportrait nourri de culture commune et issu de l'enfance de l'artiste... Un peu facile, non? (voir par vous-même)
2022
LLV, 2018
A normograph is a tool for tracing l tt rs (g n rally block l tt rs), numb rs or oth r charact rs and g om tric shap s. It g n rally tak s th form of a flat…
2022
LLV, 2018
Un normograph ou trac -l ttr st un outil p rm ttant d trac r d s l ttr s (g n ral m nt d s caract r s d'imprim ri ), d s chiffr s ou d'autr s caract r s…
2022
12XU, 2016, solo show galerie Allen
12XU ! The title of Boris Achour’s first solo exhibition at the Galerie Allen reads like a rebus. A sequence of figures and letters screamed out at the start…
2022
12XU, 2016, exposition personnelle, galerie Allen
12XU. Le titre de la première exposition personnelle de Boris Achour à la galerie Allen résonne comme un rébus. Une suite de chiffres et de lettres hurlés…
2022
EN ATTENDANT ALICE (WAITING FOR ALICE), 2012/2016
Lewis and Samuel are in a public commission artwork. Alice falls overboard. (Who's left ?)
2022
EN ATTENDANT ALICE, 2012/2016
Lewis et Samuel sont dans un 1%. Alice tombe à l'eau. (Qui reste-t-il?)
2022
CHER CASINO (DEAR CASINO) 2016
Commissioned for the 20th anniversary of Casino Luxembourg (commission more)
2022
CHER CASINO, 2016
Commande réalisée à l'occasion des 20 ans du Casino Luxembourg - Forum d'art contemporain. (commander plus)
2022
‘S NOT DEAD and ‘S NOT DEAD (TITLE), 2016
An unfolded hanger, almost a line, its title. (Who's not???)
2022
‘S NOT DEAD et ‘S NOT DEAD (TITRE), 2016 XXXX
Un cintre déplié quasi ligne, son titre. (Who's not???)
2022
THE LEFTOVERS (NORA), 2016
A suspension made from an assembly of scrap materials, lit by a desk lamp. (see Nora)
2022
THE LEFTOVERS (NORA), 2016
Une suspension composée d'un assemblage de chutes de matériaux, éclairé par une lampe de bureau. (voir Nora)
2022
UN BAISER (PF + GT) (A KISS (PF + GT)), 2016
Rodin and Brancusi are in a boat. Guston falls overboard. Who Krazy Kats? (Kiss More)
2022
UN BAISER (PF + GT), 2016
Rodin et Brancusi sont dans un bateau. Guston tombe à l'eau. Qui Krazy Kat ? (embrasser plus)
2022
DES JEUX DONT J’IGNORE LES RÈGLES (DISPLAY) (GAMES WHOSE RULES I IGNORE (DISPLAY)), 2015
A sort of meta-documentary on The games whose rules I ignore ??? (find out for sure!)
2022
DES JEUX DONT J’IGNORE LES RÈGLES (DISPLAY), 2015
Une sorte de méta documentaire sur Les jeux dont j'ignore les règles ??? (en avoir le cœur net!)
2022
DES JEUX DONT J’IGNORE LES RÈGLES (GAMES WHOSE RULES I IGNORE), 2015
“Just as the imaginary situation has to contain rules of behavior, so every game with rules contains an imaginary situation.” Lev Vygotsky in “Mind in Society”…
2022
DES JEUX DONT J’IGNORE LES RÈGLES, 2015
« De même qu’une situation imaginaire doit contenir des règles de comportement, tout jeu possédant des règles contient une situation imaginaire » Lev…
2022
LA NUIT ÉTOILÉE (STARRY NIGHT), 2015
Have you ever emptied the reservoir of an office punch onto a cutting mat ? (star more)
2022
LA NUIT ÉTOILÉE, 2015
Avez-vous déjà vidé le réservoir d'une perforatrice de bureau sur un tapis de découpe? (étoiler plus)
2022
MERZEN, 2014
Kurt Schwitters invented a strange term to baptize the modalities of his practice: « Merzen »... (more Merz)
2022
MERZEN, 2014
Kurt Schwitters a inventé un terme étrange pour baptiser les modalités de sa pratique : « Merzen »... (mehr Merz)
2022
THE GRASSHOPPER IN THE HIGH CASTLE, 2013
A bookshelf, a copy of The Grasshopper Lies Heavy, a novel-within-a-novel and a fictional trigger for Philip K. Dick's The Man in the High Castle (Hawthorne…
2022
THE GRASSHOPPER IN THE HIGH CASTLE, 2013
Un rayonnage de bibliothèque, un exemplaire de The Grasshopper Lies Heavy, roman-dans-le-roman et élément déclencheur de fiction dans The Man in the High…
2022
THE ROSE, 2013
THE ROSE IS WITHOUT WHY / IT BLOOMS BECAUSE IT BLOOMS / IT CARES NOT FOR ISELF / ASK NOT IF IT IS SEEN. (wanna see it?)
2022
THE ROSE, 2013
THE ROSE IS WITHOUT WHY / IT BLOOMS BECAUSE IT BLOOMS / IT CARES NOT FOR ISELF / ASK NOT IF IT IS SEEN. (wanna see it?)
2022
SÉANCES (SESSIONS), 2012, solo show, Crédac
A show in the form of an exhibition. An exhibition in the form of a show. A narrative in the form of images, sounds and sculptures. A montage of heterogeneous…
2022
SÉANCES, 2012, exposition personnelle, Crédac
Un spectacle en forme d’exposition. Une exposition en forme de spectacle. Un récit sous forme d’images, de sons et de sculptures. Un montage d’éléments…
2022
OH, LUMIÈRE ! (OH, LIGHT !), 2012, solo show, galerie Vallois
Complementing and symmetrical to the Séances exhibition, held at the same time at Crédac, a daytime exhibition, under the sign of light and brilliance. (Mehr…
2022
OH, LUMIÈRE ! 2012, exposition personnelle, galerie Vallois
En complément et symétrie à Séances, qui se tenait au même moment au Crédac, une exposition diurne, sous le signe de la lumière et de l'éclat. (Mehr……
2022
CONATUS : LA ROSE EST SANS POURQUOI (CONATUS: THE ROSE IS WITHOUT WHY), 2009, solo show, FRAC Champagne-Ardenne
This exhibition takes as its starting point the quatrain written by Johannes Scheffler, a 17th-century German theologian and mystic poet: “The rose is without…
2022
CONATUS : LA ROSE EST SANS POURQUOI, 2009, exposition personnelle FRAC Champagne-Ardenne
Cette exposition prend comme point de départ le quatrain écrit par Johannes Scheffler, théologien et poète mystique allemand du 17e siècle : « La rose est sans…
2022
CONATUS : LA NUIT DU DANSEUR (CONATUS : NIGHT OF THE DANCER), 2009
A tap dancer wearing a luminous mask moves through the artworks in an exhibition at night, alone. (Watch the film)
2022
CONATUS : LA NUIT DU DANSEUR, 2009
Un danseur de claquettes portant un masque lumineux évolue la nuit, seul, parmi les œuvres d'une exposition. (voir le film)
2022
IIIIIIIIIIII, 2008-2009, solo show, galerie de Multiples
IIIIIIIIIIII is a project specifically conceived for and with the Galerie de Multiple. (12 ?)
2022
IIIIIIIIIIII, 2008-2009, exposition personnelle, galerie de Multiples
IIIIIIIIIIII est un projet spécifiquement conçu pour et avec la Galerie de Multiples. (12 ?)
2022
CONATUS : AMIDSUMMERNIGHTSDREAM, 2008
A documentary film about a community living in a silver dome and engaging in various playful, dreamlike, erotic and ritual activities, as well as an…
2022
CONATUS : AMIDSUMMERNIGHTSDREAM, 2008
Un film documentaire sur une communauté habitant un dôme argenté et se livrant à différentes activités ludiques, oniriques, érotiques et rituelles ainsi que la…
2022
CONATUS : PILOTE, 2006, solo show, galerie Vallois
After the trailer comes the pilot episode... (watch it)
2022
CONATUS : PILOTE, 2006, exposition personnelle, galerie Vallois
Après la bande-annonce vient l'épisode pilote... (le visionner)
2022
CONATUS : BANDE-ANNONCE (CONATUS: TRAILER), 2006
A mobile that announces, like a teaser, the forthcoming Conatus series... (coming soon, in Conatus)
2022
CONATUS : BANDE-ANNONCE, 2006
Un mobile qui annonce, à la manière d'un teaser, la série à venir Conatus... (previously on Conatus)
2022
CONATUS : JOIE (CONATUS: JOY), 2006
“Joy is Man's passage from a lesser perfection to a greater one”. Spinoza, Ethics.(see the joy)
2022
CONATUS : JOIE et CONATUS : JOIE (TITRE), 2006
"La joie est le passage chez l'Homme d'une moindre perfection a une plus grande". Spinoza, L'Éthique.(voir la joie)
2022
OPERATION RESTORE POETRY, 2005
Operation Restore Poetry is the formalization, through sound and visual amplification and repetition, of the enunciation processes of an artist's discourse,…
2022
OPERATION RESTORE POETRY, 2005
Operation Restore Poetry est la formalisation, par amplification et répétition sonore et visuelle, de procédés d’énonciation du discours d’un artiste qui…
2022
UNITÉ ! (UNITY !), 2004
Floor/wall/ceiling. Or matte/reflective/bright. Or police/splinter/mud. Or...(See, see, see...)
2022
UNITÉ !, 2004
Sol/mur/plafond. Ou bien mat/réfléchissant/lumineux. Ou alors police/éclat/boue. Ou encore...(voir, voir, voir)
2022
BRUME (MIST), 2003
Deserted mall + Hong Kong action movies + Buto dance + RʼnʼB choreography + zombie movies (Let's mist)
2022
BRUME, 2003
Centre commercial désert + films d'action hongkongais + danse Buto +choré RʼnʼB + films de zombies + ? + ?? + ??? (brumez)
2022
NON-STOP PAYSAGE (NON-STOP LANDSCAPE), 2003, solo show, Fri-Art, Fribourg
An intermittently animated landscape, simultaneously a cheap animatronic show, an over-colored environment, a deviant music video and a mini sculpture…
2022
NON-STOP PAYSAGE, 2003, exposition personnelle, Fri-Art, Fribourg
Un paysage animé par intermittence, simultanément spectacle animatronique cheap, environnement sur-coloré, clip déviant et mini-jardin de sculptures... (Enjoy…
2022
JOUER AVEC DES CHOSES MORTES (PLAYING WITH DEAD THINGS), 2003, solo show, Les Laboratoires d’Aubervilliers
A physical and temporal experience that improbably combines the aesthetics of game shows, minimal sculpture, and the sets and elements of kindergarten and…
2022
JOUER AVEC DES CHOSES MORTES, 2003, exposition personnelle, Les Laboratoires d’Aubervilliers
Une expérience physique et temporelle qui associe de manière improbable l’esthétique des jeux télévisés, la sculpture minimale, les décors et éléments de…
2022
FLASHFORWARD, 2002, solo show, galerie Chez Valentin
Background, subject, painting, animation, topicality, combinatorics, bringing together what's separate. And a self-portrait as a Simpson... (flash)
2022
FLASHFORWARD, 2002, exposition personnelle, galerie Chez Valentin
Fond, sujet, peinture, animation, actualité, combinatoire, réunir ce qui est séparé. Et un autoportrait en Simpson... (flasher)
2022
FLASH FORWARD – Atelier de Création Radiophonique, 2002
The flash forward is a stylistic device used in film and literature to break the temporal continuity of a story with a sudden “jump” into the future...……
2022
FLASH FORWARD – Atelier de Création Radiophonique, 2002
Le flash forward est une figure de style propre au cinéma et à la littérature, qui consiste à briser la continuité temporelle d’une histoire par un brusque «…
2022
COSMOS, 2001, solo shows, Palais de Tokyo & Kunstverein Freiburg
The official video club for adaptations of Witold Gombrowicz's novel. (pick up your tape)
2022
COSMOS, 2001, expositions personnelles, Palais de Tokyo & Kunstverein Freiburg
Le vidéo-club officiel des adaptations du roman de Witold Gombrowicz. (choisir sa K7)
2022
COSMOS, 2001
Another adaptation of Gombrowicz's novel, in which Cosmos becomes an automatic door that opens and closes randomly and autonomously. (Open up!)
2022
COSMOS, 2001
Une autre adaptation du roman de Gombrowicz dans laquelle Cosmos devient une porte automatique s’ouvrant et se fermant façon autonome et aléatoire. (ouvre-toi…
2022
AUTOPORTRAIT EN COYOTE (SELF-PORTRAIT AS A COYOTE), 2001
Self-portrait as Wile E. Coyote at the Musée d'art moderne de la Ville de Paris... (Bip Bip !)
2022
AUTOPORTRAIT EN COYOTE, 2001
Autoportrait en Wile E. Coyote au Musée d'art moderne de la Ville de Paris... (Bip Bip !)
2022
TOTALMAXIGOLDMACHINEMEGADANCEHIT2000, 2000
Soundtrack for thematic summer exhibition... (Play Loud !)
2022
TOTALMAXIGOLDMACHINEMEGADANCEHIT2000, 2000
Bande-son pour expo d'été thématique... (play loud !!!)
2022
mmmmmm…, 2000
A soundtrack played in the streets of Cahors by the loudspeaker system usually used for commercial events, in which Michel Prades talks about his relationship…
2022
mmmmmm…, 2000
Bande-son diffusée dans les rues de Cahors par le système de haut-parleurs habituellement dévolu aux animations commerciales dans laquelle Michel Prades parle…
2022
UN MONDE QUI S’ACCORDE À NOS DÉSIRS (A WORLD THAT MATCHES OUR DESIRES), 2000
Liquid sculptural prodigality based on a truncated Baziniene quote turned into an eroticized advertising style. (watch)
2022
UN MONDE QUI S’ACCORDE À NOS DÉSIRS, 2000
Prodigalité sculpturale liquide à partir d'une citation Baziniene tronquée publicitairement érotisée. (mater)
2022
JE NE VEUX TOUT, 1999
A motto in the form of a cobbled-together, dimly-lit antilogy. (Nothing/Everything)
2022
JE NE VEUX TOUT, 1999
Mot d'ordre sous forme d'antilogie bricolée et faiblement lumineuse. (fun fact : dans "mot d'ordre", il y a mot et il y a ordre) ... (tout voir)
2022
ABRI (SHELTER), 1998
Assemblage of a form (the bus shelter) and a material (brown color in light prickly relief covering the lampposts and traffic lights) both taken from urban…
2022
ABRI, 1998
Assemblage d'une forme (l'abribus) et d'un matériau (couleur marron en léger reliefs piquants recouvrant les lampadaires et feux de signalisations) tous deux…
2022
ICI ET AUTREFOIS ET AILLEURS ET MAINTENANT (HERE AND THEN AND ELSEWHERE AND NOW), 1998-ongoing
Cave art on images of objects of desire. Primary gesture on impermanence. (touch)
2022
ICI ET AUTREFOIS ET AILLEURS ET MAINTENANT, 1998-en cours
Art pariétal sur images d'objets de désirs. Geste premier sur impermanence. (toucher
2022
I LOVE, 1997
Antilogie visuelle, Nuit du chasseur, pop-art rustique et légèrement rugueux. (par ici)
2022
LES FEMMES RICHES SONT BELLES (RICH WOMEN ARE BEAUTIFUL), 1996
Gigoloesque truism in Helvetica bold on a thrift store jacket. (admire)
2022
LES FEMMES RICHES SONT BELLES,1996
Truisme gigolesque en Helvetica bold sur veste Guerissol. (admirer)
2022
UNE SCULPTURE (A SCULPTURE), 1996
Fiction and narrative. Anonymity. Random encounters. Mental image. Mimicry. (“Everything in the world exists to led to a book”.)
2022
UNE SCULPTURE, 1996
Fiction et narration. Anonymat. Images mentales. Hasard des rencontres. Mimétisme. (« Tout, au monde, existe pour aboutir à un livre »)
2022
ALIGNEUR DE PIGEONS (PIGEONS ALIGNER), 1996
Ligne (gather, arrange, order), an ephemeral sculptural proposition in the public space. (pigeon more)
2022
ALIGNEUR DE PIGEONS, 1996
Ligne (regrouper, arranger, ordonner), proposition sculpturale éphémère dans l’espace public (les voir)
2022
DESSINS (DRAWINGS), 1993
Roughly drawing images on themselves. Almost crossing them out. (see more)
2022
DESSINS, 1993
Dessiner grossièrement des images sur elles-même. Les presque biffer par là même. (les voir)
2022
ACTIONS-PEU (ACTIONS-LITTLE), 1993-1997
Anonymous, ephemeral interventions in public spaces, usually using elements found on site. (little more)
2022
ACTIONS-PEU, 1993-1997
Interventions anonymes et éphémères réalisées dans l’espace public, le plus souvent avec des éléments trouvés sur place. (voir)